2008-01-27

Om hundkläder

Nær jag var ung och allt var svart och vitt var jag starkt emot tanken på att ha klæder på hunden. I min familj fanns många hundvænner och de var allesammans øvertygade om att sånt var rent trams och inget annat. Hundar har pæls och dærfør behøver de inte klæder hette det. Det var synd om de dær stackars hundarna som tvingades gå runt med tæcken. Nær jag fick en vizsla før drygt två år sedan togs jag bratt ur den vanførestællningen.

Visst, Nemi har pæls, men det ær alltså inte særskilt mycket. Kasper har mer hår på ryggen æn hunden har på mage, lår och bringa. Inte fasen ær det någon som påstår att det ær trams att ha klæder på Kasper och att han skulle klara sej utan att frysa på grund av allt hår...

Man ser på Nemi att hon fryser, framførallt nær det regnar och blåser om høsten och vintern. Hon kryper ihop och gør sej så liten som møjligt, och tvingas hon stå stilla skakar hon. Dessutom førsøker hon slippa gå ut i sådant væder. Så beter hon sej inte nær det ær varmt. Hon fryser, ingen tvivel om den saken.

Igår på agilityn sprang hon efter en bana direkt igenom samlingen av hundførare och hundar in i ett redskapsskjul. Jag kan inte komma på någon annan førklaring æn att hon ville komma undan från regnet och blåsten. Normalt ær hon vældigt intresserad i att hælsa på allt och alla. Men igår var det ett riktigt skitvæder och det gick verkligen ut øver træningen. Vi var båda två på uselt humør kændes det som pga vædret, jag ångrade verkligen att jag inte hade stannat hemma istællet men eftersom det ændå inte fanns några møjligheter att åka hem førræn efter træningen var slut hade vi inte så mycket annat val æn att stanna och træna vidare.

Vi fick dock inte så mycket gjort. Gællde bara att førsøka hålla humøret uppe så mycket som møjligt før att begrænsa skadorna liksom. Vi ær ju nybørjare, så jag vill ju inte att hon ska få en negativ bild av att gå på agilitytræning. Hoppade lite hinder, trænade kontakt och inte så mycket mer. Fortsættningsvis ska jag alltid ha ett tæcke liggande i træningsvæskan. Att jag inte hade tænkt på det innan!

Det ær klart, en newfoundland eller en schæfer kanske inte behøver klæder. De har en ordentlig pæls, men att låta bli att klæ på hunden bara før att den har pæls tycker jag ær vældigt trångsynt. Det ær att glømma att man bor i ett hørn av værlden med ett ganska extremt klimat. Många hundar ær inte skapta før nordiska klimatførhållanden. Deras pæls skyddar helt enkelt inte tillrækligt mycket mot køld. Då ær det synd om dem att tvinga dem att vara ute i allt møjligt skitvæder. Men man kan ju inte hålla en hund instængd 5-6 månader om året heller bara før att den ær av en ras som kommer från ett land som faktiskt inte ligger på polcirkeln. Att klæ på hunden ordentliga klæder ær definitivt det bættre alternativet, æven om vissa tycker att det ser lite fjantigt ut.

Vissa raser får bættre vinterpæls om de inte får klæder på æn de som fått vænja sej vid klæder och det ær ett argument mot klæder jag har hørt ofta. "Hade du inte klætt på henne hade hon fått ordentlig vinterpæls". Men det ær inte alla raser som har anlag till ordentlig pælsvæxt. Men har man en hund som kan få en bra vinterpæls skulle jag nog føredra det framfør klæder.

Jag tycker dock det ær viktigt att gøra skillnad mellan funktionella klæder och "pynt-klæder". Alla klæder skyddar faktiskt inte hunden från køld och anvænder man sådana klæder om det ær kallt ute ær det ju lika synd om hunden som om den var utan. Det ska vara material som ær anpassade till væder och temperatur. Ær det kallt bør man se till att magen ær tæckt. På många raser ær pælsen tunnast dær, och ændå ær ju bålen den del av kroppen som ær mest vesæntlig att hålla varm. Regnar det bør man ha vattenavvisande. Vindtætt ær ofta också bra.

Dessutom finns det en hel mængd klæder som inte sitter særskilt bra. Ska det vara någon vits med att ha klæder på hunden tycker jag att det ær viktigt att de inte stør den på något sætt. Hur kul ær det med en långrunda om hunden inte kan røra sej fritt utan att få skav, gå med pyttesteg, snubbla eller om den inte kan kissa utan att det kommer kiss på klæderna? Eller om man hela tiden måste gå och rætta till klæderna på hunden?

Nær det gæller pyntklæder ær min grundlæggande åsikt att det ær utomordentligt løjligt. Hunden skiter i hur den ser ut och før en mænniska borde hundens utseende heller inte vara særskilt avgørande. Dessutom har det miljømæssiga och ekonomiska/sociala implikationer (som så mycket annat). Men, om man nu inte ær så intresserad av sin omværld, miljø och andra mænniskors livsvillkor och dessutom inte kan komma på något bættre att lægga sina pengar på så før all del, varfør inte køpa onødiga klæder till hunden før dem?

Hunden bryr sej ju som sagt var inte om hur den ser ut, så så længe klæderna sitter bra och den ændå kan røra sej och utrætta sina behov obehindrat så bryr den sej førmodligen inte særskilt mycket om det. Om den inte protesterar mot att få klæder på får vi væl førmoda att det inte spelar den någon roll... Tænk dock på att æven ganska tunna klæder ger en del værme, så æven om de inte gør någon nytta om vintern, så kan de gøra skada på en varm sommardag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar