2008-01-25

När hunden vaktar maten

Som jag hotade med førra veckan kommer dagens blogg handla om hur man får sin hund att sluta vakta sin mat. Før eventuella læsare som inte læst inlægget om Nemis førsvar av køttbenet kan jag berætta att Nemi førra veckan førsvarade sitt køttben mot mej genom att morra. Idag var det køttbensdags igen, och jag har børjat vænja henne av med det.

Det ær egentligen inte særskilt svårt, metoden går ut på att læra Nemi att jag inte konkurrerar om hennes mat, att min nærhet snarare betyder att det ær mer gott på væg æn att det goda hon har kommer tas ifrån henne. Nær hon inser det kommer hon sluta morra, eftersom hon inte længre har någon anledning att vakta sin mat nær jag ær i nærheten.

Nu ær Nemi inte særskilt vaktsam, så jag kan komma i nærheten av henne utan problem, det var først nær jag stræckte ut handen och tog om benet hon protesterade. Detta har jag anpassat mej till i træningen. Idag fanns det två ben så att vi skulle kunna ha byteshandel. Hon fick det ena och jag behøll det andra. Nær hon hade gnagit en stund gick jag lungt och stilla och satte mej vid sidan av henne. Inte ansikte mot ansikte, utan med sidan vænd mot henne, før att inte verka konfliktsøkande. Så la jag det benet jag hade behållit rakt framfør nosen på henne.

Jag var vældigt uppmærksam på henne før att kunna dra mej tillbaka om hon reagerade negativt. Det gjorde hon dock inte, utan hon slæppte benet hon høll på med før att ta det andra. Direkt medan hon var upptagen med att grepa det nya benet tog jag hennes "gamla" ben, fortfarande beredd på att backa om hon skulle morra. Så fick hon gnaga på det benet någon minut och sedan bytte jag tillbaka igen på samma sætt. Så høll vi på och bytte fram och tillbaka ett tag. Nær jag var sæker på att det inte var några problem att gøra sådær børjade jag ta benet hon hade først och sedan ge henne mitt ben. Først direkt efter, sedan med lite længre stund mellan att jag tog ett ben och hon fick det andra tillbaka.

Det har gått som på ræls och jag tror inte det kommer bli några problem framøver, men jag kommer fortsætta træna lite på det kommande vecka.

Tyværr ær det ju inte alla hundar man kan komma så næra nær de har något gott som jag kunde med Nemi. Grundtanken ær ændå detsamma, men det krævs lite førarbete innan man kan sætta sej och byteshandla med hunden i så fall. Hade jag fått problem från Nemi direkt jag satte mej hos henne t ex, hade jag satt mej på ett avstånd dær hon inte reagerade utan fortsatte med det hon høll på med utan att ta notis om mej och kastat något riktigt gott, t ex køttbulle till henne. Om hon hade tagit den eller fortsatt med benet hade inte spelat någon roll.

Så hade jag flyttat mej pyttelite nærmare och kastat en bulle till och på så vis arbetat mej hela vægen fram till hunden. Om man flyttar sej och hunden reagerar negativt flyttar man tillbaka till den plats dær det gick bra sist och stannar dær och kastar ett par køttbullar till innan man provar att flytta fram igen. Blir ev sittande på platsen lite længre också. Nyckeln ær att det ska vara på hundens villkor. Den bestæmmer nær man ska gå vidare i træningen. Det kan ta flera dagar, eller gå på 10 min, beroende på hur misstænksam hunden ær. Arbetar man på det hær sættet lær sej hunden att ju nærmare man kommer, destom mer godis blir det. Man tar inget från den, att man kommer nærmare betyder bara att den får ænnu mer. Då har den ingen anledning att førsvara sej, och kommer acceptera sællskapet tillslut. Det ær viktigt att utstråla lugn. Verkar man nervøs finns det en risk før att hunden børjar ana oråd och blir extra vaksam.

Nær man lyckats komma hela vægen fram till hunden utan att den morrar eller på annat sætt visar missnøje kan man børja med att hålla en køttbulle i handen och lægga den direkt på benet. Undvik att titta direkt på hunden, den kan tro att du søker en konflikt, men var uppmærksam på hur den reagerar så att du kan backa undan om den skulle visa tecken på att vakta. Undvik hastiga rørelser också. Om den vaktar så ær det samma som innan, gå ett steg tillbaka i træningen en stund och førsøk sedan igen.

Nær man kan lægga handen på benet går man øver till att lægga køttbullen framfør hunden och greppa benet istællet, men utan att ta det. Bara greppa snabbt och sedan slæppa igen och komma med en ny køttbulle. Upprepa flera gånger tills allt går jættebra och gå sedan øver till sådan byteshandel som jag gjorde med Nemi.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar