2009-02-20

Perfektionism-psykosen

Jag tycker hundsverige verkar ha drabbats av nån slags perfektionism-psykos. Inte nog med att hundarna ska vara vänliga, gå utan att dra i kopplet och inte stjäla mat från bordet. Nær man kollar diskussioner online eller læser vissa bøcker/tidsskrifter bliver man alldeles snurrig av allt hundarna ska gøra ”rætt”.

De ska sitta, ligga, gøra grundfærdigheter som rinnande vatten och på kommando utan att tveka, de ska komma som ett skott på inkallning, tyst gå och lægga sej på sin plats nær det kommer besøk, sitta tysta i hallen och vænta på att bli hælsade på nær det ringer på dørren, inte skælla vid staketet, inte rusa ut genom dørren nær det ær promenaddags utan sitta och vænta på att man ber dem om att gåt ut, ubte jaga katter/fåglar/harar æven om de ær løsa, inte tigga vid matbordet, inte vara rædda før något som helst i hela værlden osv, osv, osv in absurdum.

Om ens hund inte ær en sådan liten gudomlighet i perfektion ær det lætt att tro att man ær en dålig hundægare. Hur klarar ni pressen? Hur orkar ni træna på alla dessa saker?

Min gissning ær att vældigt få i sjælva verket har orken att træna sin hund till sådan perfektion. Men bilden och førvæntningarna finns dær och sprids varje gång hundægare møts. Det ær som en ondartad svulst som ger oss allihop (med några få über-hundägare som undantag) dåligt samvete och en kænsla av att inte duga, att inte ræcka till.

Jag vill uppmana mina læsare att gøra uppror mot denna perfektionismens diktatur. Vælj era kamper! Det ær jættebra att læra hunden grundfærdigheterna -om man tænker tævla i lydnad. Annars... tjae... Bor man i lægenhet och ofta har besøk ær det en bra idé att læra hunden att vara tyst nær dørrklockan ringer, men annars?

Vad gør det egentligen dej om hunden tigger vid matbordet eller bliver så glad av att få besøk att den springer runt och hælsar på alla samma sekund som dørren øppnas? Ær det verkligen vært besværet att gøra nåt åt det? Skit i det och koncentrera dej på nåt som du verkligen tycker ær viktigt istællet!

Har du svårt att læra hunden att låta rådjuren vara ifred? Sætt den i långlina eller cykla eller jogga med den så att den får springa av sej på så sætt istællet och ha den i koppel nær du ær på skogspromenad. Det gør dej inte till en dålig hundægare, jag lovar!

Bestæm dej før vad som faktiskt ær viktigt før just dej och din hund och nøj dej med det. Hunden måste inte vara perfekt i allas øgon. Det ær din hund. Så længe ni trivs tillsammans så ær allt som det ska.

Min hundar hoppar upp før att hælsa (inte grand danoisen i och før sej, hon behøver inte). Jag brukar førvarna folk om det, så ær det upp till dem om de vill nærma sej mina hundar ændå eller føredrar att hålla byxorna rena genom att hålla sej på avstånd. De skæller också nær det ringer på dørren, eller rættare sagt, innan folk hinner ringa på, och ibland tigger de vid matbordet. Vi har det utmærkt tillsammans ændå.

Allvarligt talat kan jag inte begripa varfør jag skulle anvænda min och hundarnas værdefulla tid på att traggla med såna obetydliga petitesser. Jag ær helt øvertygad om att jag trots det hør till de bæsta 75% av hundægarna i Skandinavien (på værldsplan ligger jag sækert bland de bæsta 95%). Det ær tillrækligt før mej...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar