2007-11-19

Bibi och post-itlappen

Idag har jag før førsta gången trænat target med Post-it med Bibi. Hon børjar bli ganska så hajj på target-sticken næmligen, så jag tyckte det var dags att få lite omvæxling. Tycker dessutom att post-it lappar verkar ge mer møjligheter till roliga trix æn sticken (som iofs ær vældigt anvændbar i andra sammanhang) och jag hade tænkt ha några lite festliga trix att bjuda på till jul nær vi træffar familjen næsta gång. De tror næmligen att Bibi bara ær stor och dum och inte kan något som helst. Det ær faktiskt førsta gången jag arbetar med post-its så det var lite av nyfikenhet också.

Att få henne att dutta på lappen med nosen var inte så enkelt som jag hoppats. Trodde faktiskt att hon skulle vara så nyfiken på vad det var att hon skulle nosa på den av sej sjælv, men hon verkade inte ens se den. Tillslut trøttnade jag på att vænta och tog till Plan B. Jag satte lappen på targetsticken och klickade ett par gånger før att hon duttade på den dær medan jag høll sticken mot væggen. Sedan satte jag lappen på væggen och høll sticken bakom lappen och klickade. Sen tog jag bort sticken. Hon såg lite fundersam ut, men ganska snart provade hon att dutta på lappen trots att sticken var borta. Weee!

Så høll jag på och flyttade runt lappen på væggen en stund och hon hade inga problem med att fortsætta sætta nosen på den. Bibi ær vældigt rolig att træna med, før har hon væl hittat ett sætt som ger henne klick så fortsætter hon med det klockrent. Det ræcker med att hon fått ett klick och sedan ær det liksom færdigt. Hon noterar direkt vad hon gjorde før att få det dær klicket. Ingenting med att prova en massa før att førsøka lista ut vad det egentligen var som klickades. Hon vet och hon lægger det på minnet.

Om man sedan højer kriterierna så går hon vældigt systematiskt tillvæga før att komma på vad som ændrats. Nær hon væl fått sitt klick igen så sitter de nya reglerna som berget direkt. Det ær ju otroligt tacksamt, før man kan gå så fort framåt. Det kænns som om hon ær bættre på klickertræning æn jag ær ibland... och skillnaden mellan att træna med henne och att gøra det med Nemi ær milsvid! Kanske hænger det samman med att jag var nybørjare på klicker nær jag fick Nemi så hon liksom inte fick grunderna på riktigt lika bra sætt som Bibi... det var ju mycket mer experimentellt i børjan med Nemi eftersom jag inte sjælv hade helt styr på vad jag høll på med... Eller ær det helt enkelt bara det att de ær två helt olika typer av hund som gør skillnaden.

Hur som helst, førsta lektionen med post-it lappar gick fint. Næsta gång ska vi nog leka med att tænda och slæcka lampan :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar