2007-11-23

Targetträning i praktiken

Idag har jag fortsatt mitt post-it projekt med Bibi. Målet før dagen var att læra henne att dutta med nosen på min fot, "kiss my feet". Mest før att se om vi kunde omsætta targetandet med lapp i praktik (och før att husse tycker det ær "vildt morsomt").

Grejen med target ær ju att man har en genvæg i shejpingen. Istællet før att varje gång shejpa beteendet hela vægen nær man ska læra nåt nytt som innefattar att hunden duttar/føljer med næsan eller tar sikte på något kan man anvænda en target. Då lær man hunden en gång vad den ska gøra med targeten och så anvænder man den till att visa vægen næsta gång man har behov før liknande beteende.

Post-it lappen ær vældigt praktisk i de hær sammanhangen eftersom man kan fæsta den på lodræta ytor, sæg om man vill læra hunden att slå till eller från strømbrytare med nosen (om man har en hund av en storlek som gør det fysiskt møjligt før den), hålla huvudet stilla med nosen mot væggen om man t ex ska torka tassarna och hunden tenderar att støka runt under tiden etc.

Den ær också praktisk om man vill få hunden att hålla nosen lågt utan att locka den. Man kan prova att lægga lappen på marken direkt, men ibland ser hunden den inte då. Då hjælper det om man kan sætta den på en vægg i øgonhøjd først och sedan flytta den længre och længre ner (laserpekare ær ænnu smartare, om man ær sån som gillra prylar).

Det var det jag gjorde med Bibi idag. Førsta gången jag flyttade ner lappen gick hon på væggen dær lappen suttit innan. Hon verkade inte lægga mærket till att lappen var borta. Det var ju "fel" i detta sammanhanget, men ændå inte så tokigt eftersom man ju så småningom ska kunna ta bort lappen och ændå få henne att sætta nosen på samma stælle. Jag væntade bara in att hon skulle førstå att det inte skulle ge henne ett klick den hær gången. Hon børjade nosa runt på væggen lite på måfå som før att fundera ut vad som var galet. Nær hon træffade på lappen klickade jag.

Nær hon væl varit igenom den proceduren en gång hade hon koll på att det var lappen som var det viktiga och satte nosen på den fortsættningsvis, æven om det var ett par gånger hon inte hittade den direkt. Var tydligen lite svårt før henne att lappen kom lægre och lægre, hon tenderade att leta i sidled. Jag arbetade mej ner till golvet och øvergången gav inget større problem.

Hon hade dock ænnu svårare att hitta lappen nær den var på golvet æn nær den færdades neråt på væggen, så istællet før att ge henne godisarna i huvudhøjd børjade jag slæppa dem på marken før att hon skulle ha fokuset på golvet hela tiden och inte glømma var det var sjælva action var.

Nær hon hade vant sej vid att det var på marken lappen låg la jag upp den på foten istællet. Igen fick hon leta lite innan hon hittade den, men nær hon væl gjort det var det inga problem. Vi gjorde kanske 7-8 reps med lappen på foten (fler æn under "flyttmomentet" dær jag flyttat i princip efter varje klick och endast repeterat ett par gånger nær det varit lite extra krångligt), sedan trillade den av. Nær den ændå var av fick jag før mej att se om jag kunde øverføra det till att hon satte nosen på foten. Egentligen hade jag tænkt riva lappen i mindre bitar først så att den skulle førsvinna successivt, men det behøvdes inte. Hon fortsatte sætta nosen på foten trots att lappen var væck. Smidigt!

Nu har jag alltså hela beteendet færdigt och det saknas bara ett kommando.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar