2010-01-02

lite om antiskallhalsband

Det dyker ju upp frågor om antiskällhalsbandens effektivitet till och från på de svenska hund-forumen på nätet. Ofta verkar dessa diskussioner inte ge något entydigt svar. Några hundägare har provat det med goda resultat, andra har inte alls fått någon effekt. Det är ju lite synd att det verkar vara så stor variation på om de funkar eller ej, eftersom de är ganska dyra.

Personligen är jag emot de träningsmetoder som dessa halsband bygger på, men det finns onekligen ett stort intresse för antiskällprodukter, och eftersom skällande hundar kan skapa ganska allvarliga problem för ägaren kan jag förstå att de har en viss dragningskraft. Speciellt eftersom de marknadsförs som en väldigt enkel och effektiv lösning.

Därför tog jag under mellandagarna kontakt med ett par olika återförsäljare och ställde ett par frågor baserade på de vanligaste sakerna som folk verkar fundera över i samband med användande av antiskallhalsbanden, för att få reda på vad dem som får förmodas veta mest om produkterna själva säger. Nedan är mejlet jag skickade:

Jag har kollat lite på de antiskallhalsband ni har, men jag är lite osäker på om de verkligen kommer fungera eftersom jag har två hundar. Det är väldigt viktigt att halsbandet bara reagerar när hunden som det sitter på skäller. Om det reagerar så fort en hund i närheten skäller, så kommer ju hunden bli straffad även om den är tyst, om den andra hunden skäller.

Det vill jag inte veta av, eftersom jag dels tror det är skadligt för hunden att bli straffad utan att ha möjlighet att påverka det, dels för att jag inte tror halsbanden kommer ha någon effekt om de inte är konsekventa såtillvida att de visserligen reagerar om hunden skäller, men dessutom reagerar ibland även om hunden inte har skällt. Hundarna skäller ungefär lika mycket, så båda behöver lära sig att hålla tyst, så jag behöver ett halsband till varje hund, men de skäller inte alltid samtidigt så halsbanden måste vara "pålitliga".

Kan jag räkna med att halsbanden ni säljer bara reagerar på skall från hunden de sitter på, eller finns det något sätt att försäkra sig om att en tyst hund inte blir straffad om en annan hund skäller?


Det här svaret fick jag från en av återförsäljarna:

Jag förstår precis hur du menar. Dock är det oftast en utav hundarna som
sätter igång skällandet, dvs som alltid börjar morra,skälla,yla först av dem två...

Sätter du halsbandet på den hunden (ledarhunden) så kommer till största
sannolikhet båda sluta skälla.

Det kan vara så att det utlöses någon gång om dom står riktigt riktigt nära
varandra med huvudena. Dock så kommer den hund som har halsbandet på sig
uppfatta det på samma sätt som när han/hon själv skäller.

Dvs så fort jag eller min kompis här skäller så blir det jätteobehagligt.

Var det svaret på din fråga? Återkom gärna!

Vi på (jag tog bort namnet för vilken firma det egentligen är tyckte jag inte var relevant –skriv i en kommentar om du vill veta, så kan jag mejla det) önskar dig ett lyckat resultat, vi kan nästan
garantera det!


Det här är svaret jag fick från den andra återförsäljaren, som alltså vidarebefordrat mitt mejl till sin leverantör, vilket jag tyckte var väldigt god service.

Detta är svaret jag fick av våran leverantör.

De reagerar ju på ljud så rent teoretiskt så kan de ju utlösa av ngn annans skall om de är nära varandra. Jag tror i o för sig att den nya modellen fungerar bättre även på det men jag kan ju inte garantera.....
Den andra varianten som heter sonic reagerar ju på när hundens struphuvud rör sig så den modellen är ju bättre på det sättet. "problemet" med den är ju att om hunden har väldigt mycket päls som kommer emellan så reagerar den dåligt, plus att om hunden är lite tuff så bryr de sig inte alls. Diskutera med henne och om det inte är hundar med jättemycket päls föreslå att hon provar Sonic.

Med vänliga hälsningar,
Support

(som sagt, skriv en kommentar om du vill veta vilken firma det rör sig om)

Det första svaret tyckte jag inte sa så mycket annat än att de själva är väldigt säkra på halsbanden effektivitet och inte är några experter på etologi. Det andra svaret tyckte jag var mer intressant och där finns ett par saker som skulle kunna vara av intresse för den som överväger att prova antiskallhalsband:

Om man har flera hundar tillsammans, så är det bästa om man vill förhindra att fel hund blir straffad, att använda en modell som reagerar på hundens struphuvud snarare än ett som reagerar på ljud.

Modeller som reagerar på struphuvud snarare än på ljud fungerar dåligt på hundar med mycket päls på halsen.

Man kan inte garantera att halsbanden fungerar eftersom vissa hundar inte bryr sig om det begränsade obehag som halsbanden ger vid skall.

Det här sista är väl den springande punkten får man säga. Det är allmänt känt bland de proffessionella att om man ska träna hundar med hjälp av aversiver så måste straffen vara så hårda att hunden inte kommer att upprepa beteendet igen. Men få vill faktiskt ge så hårda straff eftersom de tycker det är synd om hunden.

Dessutom vill producenter (med vissa undantag) inte sälja produkter som ger alltför hårda straff. Dels eftersom de då riskerar att deras produkter blir förbjudna, men framförallt för att det säljer bättre om man kan försäkra köparen om att produkten är ”hundvänlig”, ”human” och helt ofarlig. Folk vill som sagt som regel vara snälla mot sina hundar (tack och lov).

Men då blir resultatet, precis som i fallet med de här halsbanden, att vissa hundar skiter i de allt för mesiga straffen. Andra blir visserligen chockade i början, men vänjer sig snabbt och fortsätter sedan skälla som om inget hade hänt. Men eftersom hundar är väldigt olika finns det samtidigt en liten del hundar som trots att straffet inte är särskilt allvarligt, blir så skrämda att det får konsekvenser, inte bara för hundens skällande, men för hela hundens livskvalitet. Eftersom straffen ändå är milda är riskerna för att detta ska ske förhållandevis små, men de finns där.

Min konklusion är således att man (utöver att man ska rätt antal hundar med rätt sorts päls) ska vara väldigt bra på att läsa sin hund för att kunna förutsäga om halsbanden kommer ha tillräcklig effekt, utan att för den sakens skull få allvarliga konsekvenser för hunden. Det kan vara en svår balansgång, framförallt om man inte är särskilt erfaren hundägare. Det är helt enkelt omöjligt för producenten att skapa en produkt som själv anpassar sig efter hur hårt straff hunden behöver för att beteendet ska upphöra, och därför kan man inte räkna med att produkterna fungerar på alla hundar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar