2011-01-14

metoden jag använder och tips

Eftersom någon anonym gång på gång klagar på att det inte framgår vilken metod jag använder när jag tränar mina hundar tänkte jag tala om det nu klart och tydligt om någon annan också suttit och undrat: Jag använder klickerträning.

Samma anonyme har också bett om tips på hur man kan lära en hund att inte vara hundaggressiv. Exakt hur man bör göra vill jag inte gå in på här eftersom det är ganska avancerd hundträning. Detaljerna kan variera beroende på hur och varför hunden gör som den gör. Det är helt enkelt svårt att ge råd när man inte själv har sett hunden och inte är på plats och kan se att träningen fungerar som tänkt. Jag vill inte skriva något här som kan missförstås och appliceras fel så att problemet blir värre. Har man ett sådant problem rekommenderar jag att man kontaktar antingen en IMMI-ansluten instruktör eller en instruktör utbildad på Canis hundskola.

Vill man ändå själv veta mer om hur man kan träna bort aggression mot andra hundar vill jag rekommendera boken Control Unleashed. Den finns sedan ett tag tillbaka också tillgänglig på svenska under titeln Släpp Kontrollen Lös.

Om någon irriterat sig på min inkonsekventa användning av å, ä och ö, resp utländska varianter av bokstäverna, så beror detta helt enkelt på att jag bott i danmark och skrivit en del av texterna på en dansk dator med danska tillbehör och inte idits skifta mellan svenska och danska inställningar eftersom jag inte tycker det har någon större betydelse. Om någon inte håller med utan tycker att det stör alldeles väldigt med "fel" bokstäver, så är det ingen som tvingar vederbörande att läsa den här bloggen. Att slarva med språket är trots allt en frihet jag kan ta mig på min egna blogg :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar